سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم دشمن آنند که نمى‏دانند . [نهج البلاغه]

راه احسان - خسروی

Powerd by: Parsiblog ® team.
راه احسان(چهارشنبه 86 آذر 14 ساعت 1:46 عصر )

"راه احسان"

بر اساس روایات رسیده از از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومین (علیهم السلام)، ماه رمضان بهترین ماهها و ساعاتش بهترین ساعات است(1). پس شایسته است که انسان این ماه را بزرگ بدارد و اوقات شریف آن را صرف انجام بهترین اعمال نماید. اما این مسئله مهم چگونه محقق می شود؟ بجاست پاسخ این سوال را ار خود آن بزرگواران جویا شویم.

هنگامی که ماه مبارک رمضان فرا می رسید، حضرت امام سجاد (علیه السلام) چنین دعا می فرمودند:

"... سپاس خدایى را که ماه خود یعنى ماه رمضان، ماه روزه، و ماه اسلام، و ماه پاکیزگى، و ماه آزمایش و تصفیه و ماه بپاخاستن براى نماز را یکى از راههاى احسان قرار داد: چنان ماهى که قرآن در آن فرو فرستاده شد، در حالى که براى مردم راهنما (از گمراهى) و نشانه هاى آشکار رهبرى، و جدا کننده میان حق و باطل است. پس برترى آن بر ماههاى دیگر را به سبب حرمتها و گرامى داشتنهاى بسیار و فضائل و برترى هاى آشکار که براى آن قرار داد، روشن گردانید. از این رو در آن ماه، براى بزرگ داشتن آن، چیزى را که در ماههاى دیگر حلال کرده، حرام کرد، و براى گرامى داشتن آن، خوردنیها و آشامیدنیها را در آن منع فرمود...

...خدایا! بر محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و آلش (علیهم السلام) درود فرست، و شناخت فضل این ماه، و بزرگ داشتن حرمت آن، و خوددارى از آنچه در آن منع کرده اى را به ما الهام نما، و ما را به روزه داشتن آن بوسیله نگه داشتن اعضاء از گناهانت، و بکار بردن آنها در آنچه تو را خشنود می سازد، یارى ده، تا با گوشهاى خود به سخن لغو و بیهوده گوش ندهیم، و با چشمهایمان به تماشای لهوى نشتابیم، و دستهایمان را به حرامى نگشائیم، و گامهایمان را در امر ممنوعى پیش نگذاریم، و شکمهایمان جز آنچه حلال ساخته اى در خود جاى ندهد، و زبانهامان جز به آنچه تو گفته ای گویا نشود، و جز در کارى که به ثواب تو نزدیک سازد زحمت نکشیم، و جز آنچه از عقاب تو نگاه دارد فرا نگیریم، آنگاه همه آن اعمال ما را از خودنمایی ریاکاران و شهرت خواهى شهرت طلبان خالص و پاک گردان، بطورى که احدى غیر از تو را در آن شریک نگردانیم و جز تو، در آن، مرادى نداشته باشیم.

خدایا! بر محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و آلش (علیهم السلام) درود فرست، و ما را در این ماه بر اوقات نمازهاى پنجگانه، به نحوى که حدودش را معین نمودى و واجباتش که مقرر داشته اى و شروطش که تعیین نموده اى و اوقاتش که معین فرموده اى، واقف ساز، و ما را در نماز همچون کسانى قرار ده که مراتب شایسته آن را دریافته و ارکان آن را نگه می دارند، و آن را در اوقات خود به همان طریقى که بنده و فرستاده تو (صلی الله علیه و آله و سلم) در رکوع و سجود و همه فضیلتها و درجات رفیعش سنت قرار داده، با کاملترین طهارت و پاکى، و رساترین خشوع و فروتنى به جا آورنده اند. و ما را در این ماه موفق دار که بوسیله بر و احسان، به خویشان خود بپیوندیم، و با انعام و بخشش به همسایگان خود رسیدگى نمائیم، و اموالمان را از مظالم (آنچه از راه ظلم و ستم به دست آمده) و حقوق پاک نماییم، و با بیرون کردن زکات، آن را پاک گردانیم، و به آن کس که از ما دورى گزیده باز گردیم، و درباره آنکه بر ما ستم کرده انصاف دهیم، و با آنکه با ما دشمنى کرده آشتى کنیم، مگر آن کس که دشمنى با او بخاطر تو بوده است، زیرا او دشمنى است که ما با او دوستى نمى کنیم، و حزبى است که با او از روى دل دوستى نمى کنیم. و ما را توفیق ده بر اینکه در این ماه به تو تقرب جوییم، بوسیله اعمال شایسته اى که ما را به آن از گناهان پاک گردانى، و با حفظ کردن از اینکه بخواهیم کردارهاى ناشایسته را از سر گیریم..(2)"


» خسروی1
»» نظرات دیگران ( نظر)


لیست کل یادداشت های وبلاگ
تسلیت
مصا حبه با شیطا ن
به د نبال نشا نه
راه احسان
سلام

بازدیدهای امروز: 10  بازدید
بازدیدهای دیروز: 24  بازدید
مجموع بازدیدها: 5927  بازدید
[ صفحه اصلی ]
[ وضعیت من در یاهو ]
[ پست الکترونیک ]
[ پارسی بلاگ ]
[ خسروی ]

» اشتراک در خبرنامه «